L'exposició del Concurs de #TerrassaTurisme de l'any passat.

La dècada d'Instagram

02.10.2020 | 21:08

Resulta impossible saber qui va ser el primer "instagramer" a la nostra ciutat. Kevin Systrom i Krieger Mike, els creadors d'aquesta xarxa social, van posar el seu producte a l'Apple App Store el 6 octubre de 2010. Dos mesos després, ja tenia un milió d'usuaris, que en el seu primer aniversari, s'havien convertit en deu milions. Un d'aquests podria haver sigut Joan Carles Castell (@joancarlets, 637 seguidors), propietari de la botiga Samarretes. "Instagram em va interessar des de bon començament, però en el seu primer any només estava disponible per Iphone; no existia per Android, que és el que jo tenia", recorda. "Sempre m'ha agradat la fotografia, i quan va sortir l'opció per a Android [abril de 2012] m'hi vaig incorporar de seguida. Uns anys, Castell va ser un professional de la provatura de telèfons mòbils, per la qual cosa dedicava molt temps a Instagram. "Ara, només una hora al dia. És una xarxa que et permet un munt de coses, sobretot difondre el teu talent en la fotografia, i la localització de llocs."

Molt més enganxats estan Maria i Marc Boines, del popular establiment del carrer de l'Església. S'hi passen dues o tres hores cada dia, "i de fet, totes les estones que tenim lliures. És una xarxa que et permet connectar-te quan no hi ha feina aquí a la botiga, i també ho fem al matí, al migdia i a la nit", explica Marc. Els seus comptes són gastronòmics, i deuen ser dels terrassencs amb més seguidors. 59.845 en tenia ahir la Maria, i 41.961, el Marc.

"Sempre ens ha agradat cuinar i anar a restaurants, descobrir-ne de nous i fer rutes gastronòmiques. En incorporar-nos a Instagram, em sembla que a principis de l'any 2013, van començar a compartir fotografies de plats", comenta el Marc.

"Mai res és gratuït"
Sense buscar-ho, van començar a tenir molts seguidors. Una pilota que es va anar fent grossa, tant que les empreses alimentàries i les agències de comunicació van començar a contactar amb ells, per obsequiar-los amb els seus productes. "Però mai res és gratuït a Instagram. Quan arribes a un nombre alt de seguidors, les marques t'envien productes, però sempre volen un 'feed-back', t'exigeixen que els facis una publicitat." Els Boines tenen uns criteris establerts. "El producte ha d'encaixar amb allò que mengem (i tot el que posem ho mengem). Si ens envien una pizza congelada, per exemple, direm que no. També fem col·laboracions remunerades amb algunes marques."

Mireia Comas (Info@mireiacomas.cat, 3.656 seguidors), fotògrafa professional terrassenca, minimitza l'impacte d'aquesta xarxa en el seu món. "Al final, he acabat valorant Instagram només com una galeria on ensenyar les meves fotos, de manera més fàcil que a la web". Els canvis que ha comportat en el món de la fotografia "són molt relatius. Perquè està molt diferenciades les galeries dels fotògrafs que ensenyen el treball, dels perfils de gent que es dedica al 'postureo' i el "bonrotllisme", o ser 'influencer'".

Concursos locals
A Terrassa, com a tot arreu, Instagram s'ha anat incorporant a la vida associativa i social, i ja té la seva pròpia història a nivell local. L'any 2012, quatre fotografies de Terrassa (dues de Joan Carles Castell, una d'Ibrahim Rodríguez i una altra de Miquel Labòria) van ser seleccionades per l'exposició "Catalunya vista pels Instagramers", que l'Agència Catalana de Turisme va muntar al Palau Robert de Barcelona. L'any 2013, la Fira Modernista va convocar per primera vegada un concurs de fotografies per aquesta xarxa. L'abril del 2014, Terrassa va acollir una trobada i concurs de "instagrammers", amb 450 inscrits. En aquell moment va ser la reunió d'usuaris de la xarxa més gran que mai s'havia fet a l'Estat espanyol.

Dos anys després, la regidoria de Gent Gran va voler connectar-la amb el jovent, i va convocar un concurs d'Instagram només obert als alumnes de Secundària, de fotografies que comuniquessin els valors de les persones "sèniors". La renovació de la Fira del Dibuix de Terrassa (que s'hauria fet demà si no fos per la Covid-19), el 2016, va incloure la primera edició del seu concurs d'Instagram, de fotos fetes al llarg de la jornada. L'any passat, el Concurs de Pessebres va incorporar Instagram amb un èxit de participació sense precedents.

El diari local amb més seguidors a Catalunya és Diari de Terrassa. Ahir a la nit, a l'hora del tancament d'aquesta edició, el seu nombre era de 30.913.