Patrimoni fílmic català

03.03.2019 | 04:00

El Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca de Catalunya compta amb una col·lecció important de patrimoni fílmic que conforma la història del cinema al nostre país.

S'hi pot trobar la producció catalana des de 1896, incloent-hi títols com ara "Panorama du port" (1896), "Gent i paisatge de Catalunya" (1926), "La proclamació de la República" (1931), "Vida en sombras" (Llorenç Llobet-Gràcia, 1948), "Los Tarantos" (Francesc Rovira-Beleta, 1964), "La plaça del Diamant" (Francesc Betriu, 1982) o "Pa negre" (Agustí Villaronga, 2012).

També hi ha els noticiaris i documentals de Laya Films (1936–1939), la productora de la Generalitat de Catalunya durant la Guerra Civil. "Catalunya màrtir" és el film més destacat ja que testimonia els atacs soferts per la població civil durant la guerra.

A més, es conserven títols inèdits de Méliès, Smith, Ferdinand Zecca o Alice Guy –la primera dona directora del món–, que corresponen a les principals productores de principis de segle amb seu a Barcelona: Lumière, Pathé, Gaumont, Star Films, Urban, etc.

També és important la col·lecció de Segundo de Chomón, cineasta de rellevància internacional, que va començar la seva carrera a Barcelona. Amb més de cent títols, "L'hereu de can Pruna" (1904) es considera "un film magistral adaptat al context barceloní d'aleshores" i "Superstition andalouse" (1912) demostra la "capacitat d'introduir la narrativitat en el cinema".

D'altra banda, es conserven documentals diversos, cinema amateur i experimental, reportatges industrials i de festes majors de poble, pel·lícules de la clandestinitat, material rodat per artistes catalans com a complement d'exposicions, obres primerenques de directors que després es van fer famosos...

De Terrassa, s'han digitalitzat les pel·lícules de cineastes com Antoni Padrós i Carles Barba i està en projecte fer el mateix amb les de Jan Baca.