Gent DT / Comerç

La calor ens porta una gran varietat de fruites

07.05.2017 | 04:00
La calor ens porta una gran varietat de fruites

L´estiu arriba, generós, ple de fruita. En aquesta època, el cabàs s´omple de color i, damunt la taula, queden bols multicromats a vessar de vermells, verds, grocs i taronges que perfumen tota la casa. La calor, a més, fa que no ens vingui de gust menjar àpats calents ni guisats i, en canvi, un bon plat de macedònia o d´amanida ens entra pels ulls i ens fa la boca aigua només de pensar-hi. Un fet que sens dubte cal aprofitar.

I és que la fruita conté moltes vitamines i proteïnes, fet que les fa ideals per consumir durant tot l´any. El que passa però és que, si es consumeix de temporada, es troba més barata, ja que només requereix l´energia del sol per créixer.
En canvi, per cultivar fruita fora de la seva època natural, cal fer-ho en hivernacles, amb el corresponent cost d´energia per mantenir l´escalfor i il·luminació adequats. Això, juntament amb el fet que normalment la fruita d´hivernacle s´ha de transportar més lluny, farà que s´encareixi el producte quan, en realitat, no tenim cap necessitat de consumir-lo en aquell moment. D´altra banda, tant el consum d´energia dels hivernacles com els llargs transports i l´ús d´envasos, fan que aquesta pràctica no sigui gens respectuosa amb el medi ambient.

Finalment, quan una planta segueix el seu cicle biològic, manté totes les seves propietats, tant nutritives com de gust, olor i textura. Si, a més, és de cultiu de proximitat, ens arribarà a la taula amb molt poc marge de temps entre la recol·lecció i el consum. Així, totes les seves qualitats seran excel·lents.

A l´estiu tenim a l´abast una varietat fantàstica de fruites. Els primers a arribar són les nespres, que ja trobem a finals de primavera amb el seu color ple de sol, aquell ataronjat lluminós i les seves llavors grosses, brillants i arrodonides. I aviat, ja trobarem les primeres cireres (a preu d´or).

Què trobem?
Però sens dubte, una de les fruites que ve més de gust és la síndria. Dolça, fresca i sucosa, entre perfectament en els dies de més calor. És bona sola, enmig d´una macedònia o posada en una amanida. El meló també és un amic durant la canícula, especialment si teniu la sort de trobar-ne un de bo: se suposa que si fa olor, pesa i la base cedeix una mica quan la toques ho estarà, però sembla que la selecció melonera és la ciència més inexacta del món. Aquest fruit, a més d´amb pernil, sol i en amanides, és boníssim en cremes o en forma de batut.

Sobre les aplicacions culinàries de les nectarines, la seva virtut principal és venir depilada de sèrie, la qual cosa permet menjar-se-la pel carrer, a la platja o a la feina sense necessitat de ganivet. Amb els paraguaians també es poden fer grans amanides, sorbets i sucs. Per escollir-les fixeu-vos que la seva aroma us digui "agafa´m", que no tingui taques i que la textura no sigui ni molt dura ni massa tova, i consumiu-les en dos o tres dies perquè segueixin en les millors condicions. I els préssecs, cosins directes de nectarines i paraguaians, també estan en el seu millor moment, siguin d´aigua o de vinya.

I no ens podem oblidar de les prunes. Les clàudies, que arriben per allà el juny o principis de juliol al mercat, són molt recomanables per les seves propietats beneficioses per l´organisme. Convé buscar exemplars que no tinguin cops i que no estiguin durs com pedres i menjar-les com si no hi hagués demà, ja que la temporada d´aquesta fruita és molt curta. A més de plats dolços –tasteu-les amb vi i mascarpone– estan boníssimes a la planxa, acompanyant peces com el secret o el llom. També són un molt bon berenar per les seves propietats saciants.

Per què menjar fruita?
Les fruites pertanyen al grup cinc de la roda d´aliments, rics en sucres, vitamines C i A i sals minerals. Es localitzen en el segon pis de la piràmide d´aliments, és a dir, que se´n recomana la ingesta múltiple i diària. I és que es tracta d´aliments de baix valor calòric, ja que gairebé el 80% de la seva composició és aigua. A més, contenen fibra dietètica, que aporta múltiples beneficis com, per exemple, contra el restrenyiment i la diverticulosi o el càncer de còlon.

A més, conté múltiples micronutrients que actuen com antioxidants i a més, sembla que són substàncies protectores contra el càncer com s´ha demostrat en estudis epidemiològics en el càncer de pròstata i còlon. Destacar també que protegeixen de múltiples malalties cròniques com l´arterioesclerosi i la diabetis.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook