Gent DT / Gastronomia

Alvocat: la millor margarina, natural i nutritiva

06.05.2017 | 04:21
Alvocat: la millor margarina, natural i nutritiva

Tot i que no és dels aliments que ompli el nostre cistell sí que figura entre els més preuats a la cuina vegetariana com a bon substitut de la carn i pels seus beneficis per a la salut. Avui parlem dels alvocats, uns fruits ovalats amb la pell fosca i rugosa i la polpa tendra i cremosa que amaga infinitat de propietats. Pesa entre 200 i 400 grams i a l´interior té la llavor de l´arbre.

És un dels tresors de la natura que els dietistes reconeixen com a súperaliments i recomanen a les dietes saludables. Aporta nombrosos beneficis al nostre organisme, però ha de consumir-se en proporcions moderades en cas de sobrepés, perquè posseeix un alt contingut calòric i gras.

Originari de Mèxic i de països tropicals avui dia es troba tot l´any a les nostres fruiteries de proximitat. Com a qualsevol fruita per aprofitar tots els seus beneficis s´ha de consumir crua. S´utilitza en amanides i en entrepans com a excel·lents substituts de les margarines vegetals.

Els alvocats són molt apreciats perquè contenen més de 25 nutrients essencials, incloent les vitamines A, B, C, E, i K, coure, ferro, fòsfor i magnesi. Sobretot, són uns grans protectors del cor pel seu alt contingut de greixos saludables perquè actuen reduint el colesterol "dolent" (LDL) i augmenten el "bo" (HDL).

Aquest fruit d´arbre a més de ser molt nutritiu té un alt poder antioxidant. Ric en fibra ajuda a regular els nivells de sucre en la sang i a més a més, a controlar l´obesitat i el sobrepés.

D´altra banda, és també una gran font de potassi, que ajuda a controlar els nivells de pressió arterial. Si el comparem amb altres fruites, per obtenir el potassi d´un sol alvocat, hauríem de menjar-te dos o tres plàtans.

Els alvocats també contenen proteïnes i uns beneficiosos fitoquímics com el beta-sitosterol, la glutationa i la luteïna, que ajuden a protegir nuetro organisme contra diverses malalties. Els metges especialistes en nutrició sempre recomanen el seu consum en pacients amb problemes de pressió arterial o amb malalties inflamatòries i degeneratives.

Com preparar-lo?
L´alvocat es consumeix principalment com a fruita fresca, en amanides, salses, cremes, sopes, amb cullera després d´obrir-lo i salar-lo, o com a mantega en torrades amb sucre.

També es poden fer postres excel·lents si es barreja la polpa de l´alvocat amb igual quantitat de polpa de plàtan i una mica de mel fins a formar una pasta homogènia. És una fruita que s´oxida fàcilment, de manera que s´ha d´obrir i consumir al moment, ja que la polpa es torna negra ràpidament. Un truc per evitar que això passi és submergir els talls en aigua amb unes gotes de llimona o abocant-la directament.

Els seus nutrients també tenen excel·lents propietats dermatològiques per a hidratar i regenerar la pell. Per aquest motiu s´afegeix l´oli d´alvocat a molts cosmètics, per la seva alta capacitat de nodrir la dermis.

És de gran ajuda en tractaments de la psoriasi, la malaltia que es caracteritza per l´enrogiment i irritació de la pell.
Per últim, les persones que volen augmenta de pes tenen un bon aliat en aquest fruit tropical que també es conrea a España. Cada 100 grams aporten 200 calories. Un fruit imprescindible. 

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook