Xevi Verdaguer: "L'intestí i el cervell van lligats"

19.02.2017 | 04:00
Xevi Verdaguer: "L'intestí i el cervell van lligats"

Menjar aliments fermentats, com és el quefir, el xucrut, els iogurts, els formatges, la soja o bé el "kimchi" (una recepta coreana amb vegetals i, sobretot, col xinesa), fa que augmenti la diversitat de bacteris que hi ha al nostre intestí. Així ho va explicar el psiconeuroimmunòleg i nou "gurú" de l´alimentació saludable Xevi Verdaguer, al Teatre Principal de Terrassa, on fa uns dies va pronunciar la conferència inaugural dels estrenats Premis Muncunill.

Per a Verdaguer, si afavorim la diversitat de bacteris del nostre intestí menjant aquests aliments fermentats (o bé unes quinze boletes de nabius al dia) millorarà el nostre estat d´ànim. Per quina raó? El motiu, explica, és que la diversitat bacteriana ajudarà que de l´intestí en surti més serotonina, la coneguda com a "hormona del plaer" o "de la felicitat", que resulta indispensable perquè estiguem més contents.

El "segon cervell"
"A l´intestí, hi tenim la clau per gaudir d´una bona salut emocional. Sabem que en aquesta part del cos fabriquem entre el 80 i el 95% de la serotonina", va explicar Verdaguer, que s´ha fet conegut per les seves aparicions televisives i per col·laborar a la web etselquemenges.cat. "La carbassa, el moniato, la xirivia o la poma també ens hi poden ajudar", va afegir.

La relació que Verdaguer estableix entre la ment i l´intestí és tan estreta que, a aquest últim, l´anomena "el segon cervell". I posa exemples de tal vincle: "Quan estem nerviosos, sovint anem de ventre", diu. "I, quan estem a un lloc de vacances que ens resulta estrany, igual es passem cinc dies sense poder-hi anar."

En el camí d´aconseguir el benestar emocional, els productes que porten gluten tampoc són gaire ben rebuts, segons Verdaguer. Per a l´especialista, "s´ha vist que aquests productes tenen components que generen inflamacions al cos". I diu: "Encara que no siguem al·lèrgics ni intolerants al gluten, s´ha comprovat que entre una i quatre hores després de consumir-ne creixen les citoquines inflamatòries a l´organisme, que porten a la inflamació cel·lular".

Més dolors
Verdaguer explica que aquesta inflamació pot vincular-se amb l´aparició de dolors articulars, migranyes i també de dolors menstruals. "El fet de tenir aquest tipus d´inflamacions provoca que el cos generi menys serotonina i que, en conseqüència, ens trobem més decaiguts", afirma. L´estrès de la vida diària, no dormir prou hores o no fer esport també estan entre les causes que el cos no produeixi tanta serotonina com perquè nosaltres estiguem més animats.

Mirar les femtes
Per saber si estem menjant bé i d´una manera saludable, Verdaguer parla d´un mètode escatològic, però efectiu, segons indica. Es tracta de mirar, sense vergonya, com fem la caca. "Anar malament de ventre és el primer símptoma que els tòxics han entrat a la circulació sanguínea. Llavors resulta habitual que les persones se sentin deprimides", diu.
"Les caques han de ser de la mida d´un xurro, compactes i s´han d´enfonsar. Si passa això, l´intestí està fabricant i metabolitzant bé la serotonina –conta. Si floten a l´aigua, ens falta fibra. I si anem restrets, potser ens manca hidratació." 

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook