Gent DT / Gastronomia

Fruites i verdures, essencials a l'estiu

17.07.2016 | 04:00
Fruites i verdures, essencials a l'estiu
Fruites i verdures, essencials a l'estiu

A l’estiu, l’organisme no necessita treballar tant, per la qual cosa consumeix moltes menys calories. A més, el comportament de les persones respecte als aliments també canvia i és més freqüent saltar-se àpats, portar un horari desordenat o menjar en excés com a part de les reunions pròpies de l’oci i el descans. Es pernocta més, el que significa aixecar-se més tard, no esmorzar i consumir més alcohol. Tot plegat afavoreix una alimentació descurada.

Però menjar a l’estiu no ha de suposar perdre els bons costums i els hàbits sans, sinó que cal adquirir una rutina que afavoreixi una dieta sana i completa. Han de realitzar-se almenys quatre àpats al dia i no picar entre hores. En una dieta estiuenca és important ingerir els nutrients de manera equilibrada i no oblidar cap dels grups de la piràmide de l’alimentació, com greixos, hidrats de carboni i proteïnes. Però aquests han de canviar les seves proporcions. Els greixos són menys necessaris i s’han de reduir. En el seu lloc es pot optar per les verdures i hortalisses, en forma d’amanides i sopes fredes, i també per la fruita.

Per això, durant aquests mesos hem de trepitjar molt més les fruiteries, un lloc que de per si hauríem d’acostumar a freqüentar. En aquests establiments podem trobar una gran varietat de fruites i verdures de temporada i a un bon preu. Préssecs, prunes, peres, melo, síndria, nespres així com tomàquets, pebrots, albergínies, carbasses o carbassons són només alguns dels productes de l’estació que per tant, seran molt més saborosos i sortiran millor de preu en comparació a la resta de l’any.

D’altra banda, cada cop és més comú que en les fruiteries puguem trobar sucs naturals i batuts artesans, ideals per fer passar la set i una gran alternativa als refrescs, ja que són saludables i ens aporten vitamines, minerals i hidrats de carboni beneficiosos pel cos, entre altres nutrients. Fins i tot cada cop és més comú trobar pots amb fruita ja tallada, ideals per menjar entre àpats o per berenar.

L’estiu també és la millor època per consumir la versió ecològica d’aquests productes, ja que és una producció de temporada i els preus són més assequibles.

Grans aliades
Les verdures són un aliment d’origen vegetal primordial per a la bona alimentació i nutrició de les persones per molts motius. Primerament, tenen un alt contingut en aigua, per la qual cosa hidraten l’organisme i tenen efectes diürètics. A més tenen un contingut molt baix en glúcids i proteïnes i no contenen greixos. D’altra banda, són una font d’obtenció de fibra que aporten nombrosos beneficis per a la salut: des de la regulació del trànsit intestinal fins a la sensació de plenitud, alentir l’absorció de sucres i greixos o reduir significativament la possibilitat de patir un càncer de còlon.

Cal tenir també en compte que són una de les principals fonts d’obtenció de carotenoides (que l’organisme transforma en vitamina “A”); de vitamina “C” i d’àcid fòlic. Pel que fa als minerals, gairebé no contenen sodi i en canvi són molt riques en potassi i ferro.

També les fruites són un gran aliat, sobretot perquè a l’estiu el cos es deshidrata amb més facilitat. L’estiu és una època de gran varietat de fruits. A més, com que tenen colors molt vius, ens recorden que aporten pigments amb acció antioxidant, que ajuden el sistema immunològic i que prevenen malalties com el càncer. A més, en tenir un alt contingut en aigua, hidraten molt l’organisme.

A diferència de les verdures, les fruites contenen hidrats de carboni perquè tenen sucres, com la fructosa. A més, proporcionen fibra, minerals i vitamines.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook