DT/Dossier. Transports
Josep Daví, president del Gremi de Transports i Logística de Catalunya

"És un dels gremis amb menys baixes"

10.07.2016 | 04:00
"És un dels gremis amb menys baixes"
"És un dels gremis amb menys baixes"

Josep Daví presideix el Gremi de Transports i Logística de Catalunya, vinculat a Cecot. Un gremi que lluita per oferir el millor servei i condicions a membres i clients.

Quina és la funció principal del Gremi de Transports i Logística?
Representem principalment petites i mitjanes empreses així com autònoms, procedents bàsicament del Vallès i sobretot de Terrassa. I el que fem, a través de la nostra vinculació a la Cecot, és assessorar, informar i donar el suport legal i administratiu necessari a tots els nostres agremiats. Ens dediquem, en gran majoria, al transport per carretera.

Quin és el moment pel qual passa actualment el gremi?
Com en tots els gremis, nosaltres també hem patit la crisi. Hem passat dels 400 associats que vam tenir a les millors èpoques als 200 que som ara. No obstant això el nostre és un dels gremis en què menys baixes hi ha hagut en els darrers anys.

Coincideix amb la conjuntura del sector?
Completament. Tot el sector ha patit, i pateix, la crisi i ha de fer molts esforços per tirar endavant, A més, crec que mai més es tornarà a viure l’esplendor que hi va haver els anys 2007-2008.

Com afecta aquesta crisi el dia a dia dels treballadors?
Doncs sobretot a la butxaca. Primer pel sou, perquè han vist com les hores extres que es feien abans, que podien arribar a ser cinc o sis, ara són una o cap. I això significa menys ingressos. A més, a moltes empreses ha calgut fer reducció de personal.

En aquest sentit, diria que hi ha molta competència deslleial en l’àmbit dels transportistes?
I tant, és un greu problema. Posar en marxa un camió ens costa a tots el mateix. Però complir amb la normativa ja no. Els qui ho tenim tot en regla tenim uns costos que no tenen els qui no ho fan, i per això els nostres preus s’encareixen, pel que resulta més complicat poder competir amb els qui rebenten preus. Però la garantia no és la mateixa. Nosaltres responem, en canvi, quan hi ha un sinistre, és quan comencen els problemes amb el transportista il·legal.

Parlàvem de la crisi. Per poder resistir i tirar endavant, en quina matèria creu que s’hauria d’avançar o on creu que caldria concentrar les inversions?
És molt important apostar per les noves tecnologies, estar a l’última. El sector no és igual ara que fa 40 anys, han canviat moltíssimes coses, i les empreses s’han d’adaptar. I també cal saber renovar-se i reinventar-se.

Com valoreu el fet que el Tribunal Superior de la Unió Europea hagi obligat l’Estat a retornar part de l’anomenat cèntim sanitari imposat l’any 2002?
Molt positivament. Ajudar a finançar la sanitat amb un impost als carburants no està bé. El que feia era encarir el servei i nosaltres no ho podíem repercutir després a la factura. Ha estat una dura lluita que va començar una empresa catalana i a la qual finalment ens vam acabar afegint molts. Però només n’han tornat una part i encara queda un contenciós que estem esperant a veure com es resol.

Com veieu tota la qüestió del Quart Cinturó?
És un dels temes més greus quant a infraestructures. Fa molts anys que aquesta via està projectada i molt temps que es lluita perquè es construeixi. Es tracta d’una infraestructura prioritària per a les comarques del Vallès i que milloraria les connexions per al correcte desenvolupament de l’activitat empresarial. I també seria molt positiva per a la mobilitat de les persones.

Una situació molt similar a la que es troben amb el Corredor del Mediterrani.
Exactament. És vergonyós que encara no hi hagi un projecte seriós per tirar-lo endavant. Es tracta d’un conjunt de línies ferroviàries, que anirien de sud a nord, paral·leles a la costa del Mediterrani, i que configurarien un dels majors corredors intermodals d’Europa. Però el Govern de l’Estat està frenant aquest desenvolupament tot i que des de Catalunya, des de les seves institucions, s’està lluitant molt per aconseguir-lo. És la Unió Europea, la que s’ha de posar dura i obligar l’Estat a fer-lo.

Creu que l’Eurovinyeta (taxa aplicada a vehicles de transport de mercaderies a la xarxa viària europea) s’acabarà aplicant aquí, a Espanya?
Doncs de moment està parat i no en sabem res. Hi ha altres països com Alemanya, Luxemburg o Suècia que ja l’apliquen, però fer-ho aquí crec que seria negatiu per al sector, ja que es tracta d’un impost més que encariria el servei.

Us preocupa el fet que Gran Bretanya surti de la Unió Europea?
De moment encara no hem tingut temps de reunir-nos per valorar-ho. Però ens preocupen les conseqüències que aquest fet pugui arribar a tenir.

Davant de tot aquest panorama, què és el que ofereix el gremi?
Total garantia, serietat, confiança i professionalitat. S’ha de ser seriós, dir sempre la veritat i no prometre coses que no es podran complir. D’altra banda, per als nostres agremiats duem a terme una àmplia labor de formació, amb xerrades i actes divulgatius, així com un assessorament. Demanem a tots els membres del gremi la seva col·laboració, que s’hi impliquin, perquè treballem pel bé comú.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook