GentDT/Reportatge

Fer els 50 i sentir-se joves en la maduresa

26.06.2016 | 11:47
La festa sorpresa d´aniversari dels 50 anys té un dels seus punts culminants amb un pastís, com el de la imatge, que fa evident que l´homenatjat ja ha complert ni més ni menys que mig segle de vida.
La festa sorpresa d´aniversari dels 50 anys té un dels seus punts culminants amb un pastís, com el de la imatge, que fa evident que l´homenatjat ja ha complert ni més ni menys que mig segle de vida.

Reflexions d'una generació vital, nascuda a mitjan dels anys 60 i que inicia la segona part de la vida amb reptes, moltes vivències i energia per afrontar els canvis

Adéu als 40, benvinguts els 50! Si hi ha una edat que ens incomoda a mesura que s´acosta a les nostres vides aquesta és la cinquantena. Una xifra rodona que significa creuar la delicada línia cap a la maduresa i que encara no està ben vista entre els joves i a la societat.
Dècades enrere, en la generació dels nostres avis, entrar en aquesta etapa vital representava un canvi radical amb múltiples renúncies, des de la forma de vestir fins als hàbits quotidians o el treball. Les dones, de manera especial, eren titllades de "cinquantines", per la seva proximitat a la vellesa i moltes il·lusions se les apagaven.
Avui dia, els 50 ja no són sinònim de declivi i retrocés, tot i que les dades de l´atur i els anuncis on mai apareix aquesta edat a les ofertes de treball, ens fa pensar el contrari. Com es veuen i què opinen els adults que s´estrenen com a quinquagenaris? Realment experimenten tants canvis com es vaticinen? Les dones es tornen invisibles tot i ser encara atractives? Existeix la crisi dels 50? Els estudis sociològics de comportament d´aquesta generació, nascuda els anys 1965-66, podrien fer un col·leccionable si paressin més atenció a aquest col·lectiu que encara reivindica el prestigi i la dignitat de la seva edat.
"Fer-se gran no té per què ser negatiu i, encara que sembli un tòpic, diria que en algunes coses és millor. La perspectiva en alguns aspectes personals i professionals és molt més llarga i sòlida", reflexiona Tània Estapé, psicòloga clínica i psicooncòloga. "M´agradaria que canviés aquesta connotació negativa d´envellir o madurar. Comencem per ensenyar els nens a què no usin vell com a insult", afegeix.
Una persona als cinquanta no està per retirar-se. Té força i vida per davant.
La majoria de cinquantins creuen que és una dècada estupenda per començar a pensar en si mateixos. Saben qui són i la major part de vegades saben el que volen. Per demostrar-ho ara viatgen, es posen a estudiar, cuiden la salut, fan esport, es mantenen joves i actius i volen gaudir d´aquesta etapa vital amb plenitud i sense complexos.

La festa sorpresa i el viatge
Sumar anys i compartir-los és bonic. Sobretot perquè qui fa 50 és molt possible que rebi una festa sorpresa i es retrobi amb amics de tota la vida, antics companys d´escola i familiars llunyans. El regal més habitual en aquestes celebracions acostuma a ser un viatge. Com a exemple més recent, el de dos amics: el Josep Miquel Pascual i el Juan Carlos Garcia, que van protagonitzar una festa sorpresa el 4 de juny i com a obsequi els ha tocat un viatge a París que faran els dos sols el dia 2 de juliol. Viatjar és, precisament, un dels desitjos que els quinquagenaris volen fer realitat abans que passin més anys. "S´estila moltíssim anar a països exòtics o llunyans, com ara el Vietnam. Sempre hi ha circuits molt barats per aquesta franja d´edat", explica Dolors Parra, directora de Baraka Club de Viatges.
La mateixa tendència viatgera és captada a l´agència Travelbook per la directora, Montse Rodulfo. "Hi ha parelles a les quals tampoc els importa fer un viatge llarg i més car. Per a elles és una recompensa que s´ha de viure", explica.
Arribar al mig segle de vida, és un moment de relaxament, de mirar enrere i fer balanç de les vivències bones. I també de seguir prenent iniciatives.

Mai és tard per aprendre
Després d´uns anys de deixar-se la pell per als altres i d´aixecar una família ara toca ser els primers de la fila i sense abaixar el ritme seguir aprenent. Als 50 anys canvia la perspectiva personal i hi ha qui en el seu pla vital assumeix començar uns estudis universitaris. Centres com la Universitat Autònoma de Barcelona o la Universitat Politècnica de Catalunya ofereixen programes per a majors de 50 i 55 anys que posen a l´abast els estudis superiors a les persones grans, que poden conviure a l´aula amb els joves universitaris.

Oblida´t dels anticonceptius
Una altra de les bones raons per celebrar l´ingrés al Club dels 50 és, en el cas de les dones, no haver de preocupar-se del risc d´embaràs i poder alliberar-se dels anticonceptius. A partir de la cinquantena comença el camí cap a la menopausa que, no ens hem d´enganyar, també té els seus punts en contra: fogots, canvis d´humor...
Naturalment, el cos de la dona (i també de l´home) comença a canviar i és moment de cuidar-se encara més. El mercat de la cosmètica personal està ple de cremes anti-edat i productes que prometen rejovenir i restar anys.
Què fan les estrelles de Hollywood i les supermodels per estar esplèndides? El secret està en l´alimentació, l´esport i de tant en tant una mica de bótox i algun retoc de cirurgia plàstica.
Aquest any abandonen els 49 dones tan seductores com Salma Hayek (el 2 de setembre), Cindy Crawford (20 de febrer), Halle Berry (14 d´agost) o Helena Bonham (26 de maig). I segueixen omplint les pantalles amb els seus encants.
Però l´edat i l´obsessió per l´eterna joventut no han de ser les prioritats a la vida perquè, com recorden els psicòlegs, provoca frustracions. "Els temps han canviat i ara la dona treu el cap a la finestra de la cinquantena procurant fer coses diferents i sense renunciar a res. Davant els signes punyents de la pre-menopausa reaccionem assumint els canvis de l´etapa vital. Totes assumim un pes a la societat i ara les dones als 50, abans ignorades, ara són més apreciades", indica la terapeuta i coach Verònica Rodríguez, directora de Coaching Club.
Les nostres mares van viure el pas del temps des d´una perspectiva més culpable a l´hora de prendre iniciatives noves, apunta la terapeuta. "Importava més el què diran d´una forma insuperable i mai van arribar a fer el viatge somniat, van prendre la decisió de separar-se del seu marit (per molt deteriorada que estigués la relació conyugal) o van començar a estudiar. En lloc de rebelar-se van haver d´aprendre a conviure amb la resignació i el conformisme", afegeix.

Envellir: més por a la malaltia
Els homes també experimenten canvis i poden patir andropausa o crisi de la mitjana edat. Uns canvis que els afecten a la funció sexual i també al pla anímic i emocional. Poden veure la pèrdua de la joventut com a una pèrdua de la masculinitat. A més, per a la generació dels 50 envellir incrementa la inquietud i les pors davant el càncer. "Haver patit la malaltia abans o als 50 fa valorar més les petites coses. Tenim pacients que diuen que prendre un tallat a la Plaça Vella és un privilegi. Hauríem d´aprendre a valorar-ho sense estar malalts", diu Tània Estapé.
Com va indicar en una ocasió Rafael Vallbona "els 50 són l´edat en la qual has d´estar encantat de tu mateix".

Com compren els consumidors quinquagenaris?
Tenen temps, són tecnològics i utilitzen les xarxes socials, viatgen, alternen les classes de gimnàstica amb el ball o les escapades al teatre, al cinema o al restaurant. Els consumidors majors de 50 anys volen poc, però bo i de qualitat. Es concedeixen capricis com a recompensa. És com una filosofia de vida. Ara que han entrat en la maduresa volen alliberar-se de les càrregues familiars (a excepció de si tenen fills petits) i si ja no paguen hipoteca aprofiten els petits moments per gaudir-los.  Aquest és el retrat d´un consumidor en auge, cada cop més desitjat per les grans marques. Un perfil que apareix dibuixat a l´últim informe de l´Observatori Cetelem, "Majors de 50, claus d´un perfil del consumidor en evolució".  
Els viatges, l´oci i els equips digitals estan entre les prioritats de compra d´aquest tipus de consumidor que vol viure activament. Els majors de 50 anys representen ja el 51% de la població, segons dades de l´Institut Nacional d´Estadística. A més, són un segment que compra amb més freqüència.
Les dones sèniors (a partir dels 55-60) estan més interessades en productes de bellesa, primen la salut i el benestar físic i volen provar coses noves. Per això, companyies de màrqueting com Procter&Gamble, que tenen en el seu portfoli grans marques de bellesa i cura personal com Pantene o Gillette, han identificat els sèniors de 50 com el seu públic objectiu. Es tracta d´un "target" molt seductor per a les grans marques, que van a la caça de nous consumidors. El ser jove cja no ven tant. "El concepte major és relatiu. No s´hauria de fer referència a l´edat , sinó presentar  un producte com a solució a un problema", ha indicat Javier Rovira, professor de màrqueting de ESIC.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook