GentDT/Reportatje

Il·lustració. La imaginació sobre el paper

24.04.2016 | 11:17
A partir d´un espai en blanc l´il·lustrador té l´habilitat d´imaginar-se i crear, primer de tot amb el llapis, personatges i ambients de la història que vol transmetre un autor en un conte.
A partir d´un espai en blanc l´il·lustrador té l´habilitat d´imaginar-se i crear, primer de tot amb el llapis, personatges i ambients de la història que vol transmetre un autor en un conte.

Cinc dibuixants terrassencs ens acosten a l'art d'il·lustrar llibres infantils, al seu ofici i ens obsequien amb una galeria visual i màgica d'imatges dels seus treballs

Sant Jordi, el valent cavaller que va matar el drac per salvar la princesa, serà aquesta diada la història més llegida i comentada. Els més petits de la casa descobriran aquella gesta a través d´un conte il·lustrat que els regalin els pares, els avis o potser una "novieta" a canvi d´una rosa.
La màgia de la festa literària també s´encomana als petits lectors, que la celebren encuriosits amb un llibre on descobreixen la llegenda catalana en dibuixos. Uns personatges fantàstics que hauran cobrat vida a l´estudi d´un il·lustrador, potser fins i tot terrassenc. Avui hem aplegat cinc autors terrassencs que es dediquen a recrear i interpretar amb dibuixos històries màgiques per als petits lectors. Un debat a cinc bandes sobre aquest ofici, que té molt d´artístic i vocacional, amb Anna Clariana, Marta Cabrol, Xavier Piñas, Kim Amate i Mercè Ortí. Tots ells són uns enamorats del dibuix i quan tenen una idea al cap immediatament la traslladen en llapis al paper.
A través d´alguns dels seus dibuixos, de gran força estètica i estils diferents, avui fem una mirada fascinant a les publicacions infantils, perquè les il·lustracions són la millor manera d´introduir els infants a la lectura. "Quan són petits, el món dels nens és visual i els dibuixos els ajuden a ´llegir´ en imatges. A mesura que es fan grans les il·lustracions es van fent més petites i menys habituals", descriu la Marta Cabrol, una autora que s´ha especialitzat en primera infància i s´ha obert camí amb força a les editorials internacionals.
"El dibuix és el primer missatge que arriba al petit lector", apunta l´Anna Clariana, una de les il·lustradores més veteranes de Terrassa. "Hi ha un bon grapat d´àlbums sense paraules que també són literatura", expressa Kim Amate, un dissenyador gràfic que es va deixar seduir per la il·lustració. "Les persones som visuals i quan una imatge et crida poderosament l´atenció ens desperta la imaginació", diu Mercè Ortí.
Xavier Piñas, qui a més de llibres infantils s´ha especialitzat en la creació de marques, mascotes i logotips, també ressalta la importància dels dibuixos en l´aprenentatge de la lectura. "L´altre dia plantejava aquest debat amb un dibuixant. Els dos ens vam interessar per l´Antiga Roma a partir d´Astèrix. I vam coincidir que el dibuix és la targeta de visita d´un llibre. És el que capta l´atenció i fa que una criatura vulgui obrir-lo", descriu. Amb tot, apunta que si la història no és bona "el dibuix poc ajuda".

Un sector "supervendes"
Il·lustrar publicacions infantils, ja sigui obres de ficció o llibres de text, és una de les facetes que més feina donen a aquests manobres de la imaginació. Prova d´això és el volum de títols que surten cada any al mercat. Al 32è Saló del Llibre Infantil i Juvenil de Catalunya que se celebra a Mollerussa fins al 30 d´abril es presenten gairebé cinc mil volums adreçats a infants i joves de 0 a 15 anys.
"La il·lustració infantil és molt important perquè els nens són uns grans consumidors d´imatges i no només de llibre en paper, al qual queden molts anys de vida, sinó també de pantalles digitals", explica Gemma Cortabitarte, gerent de l´Associació Professional d´Il·lustradors de Catalunya.
Molts professionals d´aquest sector publiquen llibres però també compaginen distintes formes d´expressar el seu art. Hi ha els qui enfoquen també els seus treballs cap a la publicitat, el còmic, el cartellisme, l´estampació, el joc didàctic, el muralisme o la il·lustració científica, entre d´altres. El boom del multimèdia i les xarxes socials els han ajudat a promocionar i donar visibilitat a les obres. Els permet estar en contacte directe amb la indústria editorial, les marques, els clients i els seguidors.

Creació en solitari
Un dels trets en comú d´aquests cinc il·lustradors és que són free-lance i fan la feina en solitari, principalment a casa o en un estudi de "co-working". Són artistes autònoms que compaginen la feina i la família per als qui treballar a casa és una tasca complexa. "Gaudeixo molt de la calma de treballar sola però molts dies trobo a faltar poder compartir idees i comentar dubtes a algú que t´entengui", confessa la Marta Cabrol.
El principal factor en contra de tenir l´estudi a casa "és aconseguir desconnectar", apunta Kim Amate. Naturalment, no hi ha horaris i, de vegades, els terminis de lliurament són sagrats i "hi ha temporades que t´has d´empassar moltes nits", afegeix el Xavier Piñas, sense cap intenció de queixa.
"És un ofici solitari i sovint massa precari. S´ha de treballar molt per tenir un sou normalet i no només has de dibuixar. Has de promocionar-te, fer de comptable, captar clients...", comenta Piñas. "El que sí que et dóna és molta satisfacció personal, com totes les feines vocacionals", afegeix.
La Mercè Ortí, com la resta, es troba a la mateixa situació. "Ser autònom implica que has de fer tots els papers de l´auca: formar-te, buscar clients, dur el control econòmic i legal, fer projectes nous, treballar moltes hores i tenir molt poques eines de pressió a les empreses", diu.

Contacte amb les editorials
Els il·lustradors treballen per a múltiples clients i en tota mena d´encàrrecs. En les creacions per a llibres, és l´editorial qui fa la comanda al dibuixant. "Generalment autor i il·lustrador no es coneixen. Quan t´arriba un segon encàrrec del mateix autor llavors saps que la teva feina li ha agradat", descriu l´Anna Clariana.
En altres situacions autor i il·lustrador presenten un projecte en conjunt, com és el cas de Kim Amate, qui diu treballar sempre implicat amb l´equip. Generalment l´editorial fa d´intermediària i els envia un text o projecte, amb indicacions o no, i han d´interpretar-lo en dibuixos.
Per a Xavier Piñas "l´autor pot tenir una idea visual, explicar-te coses, però no en sap gaire, de composició artística. És quan entra la feina dels il·lustradors". Després d´un primer esbós l´editorial també aporta la seva opinió "perquè té una visió comercial i estratègica que moltes vegades els il·lustradors no tenim", afegeix.
L´ordinador és la seva eina estrella. El procés creatiu ha evolucionat molt amb les noves tecnologies però no deixa de ser una tasca artesanal. "La majoria fem un primer esbós amb llapis al paper i després l´escanegen i treballen, modifiquen i acoloreixen a la pantalla de l´ordinador", descriu l´Anna Clariana.
Creen, manipulen i experimenten amb els colors només amb el clic del ratolí de l´ordinador. "Hi ha la idea equivocada que fer un dibuix al PC és una feina ràpida, i les editorials juguen molt amb això. Ben al contrari perquè t´entretens molt amb els detalls, els colors... Només que et demanin canviar una figura de lloc has de modificar tota la composició", cita.
Una de les habilitats que tot il·lustrador ha de tenir és la de ser un gran observador del món que ens envolta i saber expressar idees en dibuixos. Molts combinen fantasia, humor, personatges originals i valors.
Tot i que no és un camí fàcil, aquests professionals tenen les idees molt clares i estan convençuts que una història il·lustrada també és una bona manera d´explicar un relat. "Sóc il·lustradora però per sobre de tot m´encanten les bones històries. Que amb els meus dibuixos pugui fer riure, pensar... o, simplement, fer passar una bona estona als nens és una de les millors recompenses", explica la Marta Cabrol.
El Xavier Piñas fa una petició als pares: "Només demanar-vos que quan llegiu un llibre il·lustrat, us hi submergiu de ple amb els vostres fills. Acompanyeu-los, feu gran la història. Apassioneu-vos com ells. Ens cal gent llegida i... il·lustrada".

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook