Dossier

Ser bilingüe, un avantatge

08.02.2016 | 04:21
El bilingüisme aporta efectes beneficiosos per al funcionament i les capacitats del cervell
El bilingüisme aporta efectes beneficiosos per al funcionament i les capacitats del cervell

Diversos experts asseguren que el bilingüisme aporta efectes beneficiosos per al funcionament i les capacitats del cervell. Saber dos idiomes pot endarrerir malalties cognitives i augmenta la capacitat per resoldre problemes.Retardar l´aparició de l´Alzheimer, millorar l´agilitat mental, augmentar la capacitat per resoldre problemes. Aquests són alguns dels efectes beneficiosos del bilingüisme, segons assenyalen diversos estudis realitzats arreu del món.
A diferència de Catalunya, on afirmen saber parlar el català fins a 5.027.000 persones, de les quals només 1.940.000 tenen el català de primera llengua (el que vol dir que n´hi ha 3.087.200 que el parlen sense ser catalanoparlants originals),  Espanya en el seu conjunt és el tercer país europeu amb menor taxa d´adults bilingües. Així ho assenyala un estudi d´Eurostat, on es revela que només el 51 per cent dels adults espanyols admet conèixer una altra llengua, un 15 per cent per sota de la mitjana europea.
L´idioma que més s´estudia a Espanya és l´anglès i el segon és el francès. Pel que fa al nivell de coneixement, només el 40 per cent dels espanyols parlants d´anglès diu fer-ho a nivell mitjà.
El bilingüisme a Espanya és en gran part per raons territorials amb l´ús de les llengües cooficials: el català, el gallec i el basc, afirma Carlos Martínez, director d´IMF Business School. Aquest assegura que el domini d´una segona llengua aporta nombrosos avantatges cognitius que enriqueixen i estimulen als alumnes. Parlar dos idiomes aporta grans beneficis al cervell.  
Segons un estudi de la Universitat de Northwestern Viorica Marian, les persones bilingües són més intel·ligents perquè tenen una millor capacitat per entendre les coses. Investigadors de la Revista Science asseguren que la interferència d´idiomes obliga al cervell a resoldre un conflicte intern donant a la ment un entrenament que enforteix els seus músculs cognitius. A més, una de les diferències entre els que parlen dos idiomes i els que són monolingües és que els primers tenen més capacitat per percebre canvis en l´entorn.

Una major atenció
Si es té en compte l´edat, segons un estudi realitzat pels psicòlegs Ellen Bialystok i Michelle Martin-Rhee amb nens pre-escolars bilingües i monolingües, els que parlen dos idiomes poden ser més hàbils en la solució de problemes, els fa més intel·ligents, milloren la concentració, l´atenció i la memòria.
Per la seva banda, Agnes Kovacs,  de l´Escola Internacional d´Estudis Avançats a Itàlia, va realitzar un altre estudi amb nadons de set mesos exposats a dos idiomes des del naixement, comparats amb nadons criats amb un sol idioma. El resultat: els menors que sabien dos idiomes prestaven més atenció i es fixaven més en els detalls. Per la seva banda, els investigadors de l´Institut d´Aprenentatge i Ciències del Cervell de la Universitat de Washington, Patricia K. Kuhl i Andrew N. Meltzoff, afirmen que el cervell d´un nen de 0 a 7 anys s´adapta fàcilment a qualsevol innovació i poden aprendre fins i tot un tercer idioma de forma natural.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook