GentDT/Comerç

Les bones previsions marquen la campanya comercial de Nadal

20.12.2015 | 04:00
Les bones previsions marquen la campanya comercial de Nadal
Les bones previsions marquen la campanya comercial de Nadal

Ja ja un parell de setmanes –des del pont de la Puríssima– que el moviment comercial es nota a moltes botigues d´alimentació terrassenques. Així, almenys, ho expliquen la majoria dels venedors consultats, que es mostren optimistes davant de la campanya comercial més important de l´any.
Els estudis també acompanyen aquesta percepció que hi ha a peu de carrer. Segons assenyala, per exemple, una anàlisi de la consultoria Kantar Worldpanel, aquest Nadal cada llar espanyola gastarà un 2% més en alimentació que durant les festes passades.

Amb qualitat
"L´eufòria comercial d´abans que la situació econòmica caigués no la tenim, però sí que existeix un cert moviment a la parada. Ara bé, les majors vendes, les preveiem de cara a finals d´aquesta setmana i la vinent", assegurava la Maria del Vilar, de la Xarcuteria i Cansaladeria Mir (Mercat de la Independència) el dimecres al matí. On les vendes han estat ja força animades és a Casa Gispert, un establiment que va obrir el juny passat al carrer dels Gavatxons, número 21. "Ja fa uns dies que tenim clients que compren prunes, orellanes o pinyons per cuinar el capó de Nadal, o fruits secs per fer la picada", explica l´Anna Calsina.
Les bones perspectives de les tendes d´alimentació van en consonància amb els números que espera el comerç en general en aquestes festes, i que passen per obtenir un 6% més de vendes que el Nadal passat, diu la Confederació Espanyola de Comerç.

Una despesa per llar a l´alça
Quan tot just queden sis dies perquè comenci el reguitzell d´àpats familiars que ens porta el Nadal, qui més qui menys ja ha iniciat les compres per preparar-los. "M´agrada fer-les amb una certa anticipació perquè, si espero a l´última setmana, les botigues estan sempre massa plenes", comenta la Cesca Quintana, una veïna del Centre de 80 anys que és fidel a la tradició i per al dia 25 prepara escudella i carn d´olla.
Aquesta veterana terrassenca explica que gastarà més o menys igual que cada Nadal en alimentació. Les previsions, però, indiquen que el consum de menjar i begudes pujarà aquest Nadal i que a cada llar espanyola hi haurà una despesa mitjana de 347 euros en alimentació durant les festes (un 2% més que al Nadal passat), diu un estudi de Kantar Worldpanel.

Cercant la qualitat
Els majors increments dels diners gastats es produiran en els productes frescos, com la carn o el peix (un 4% més respecte a l´anterior Nadal); l´alimentació seca (no fresca), fins a un 5%, i les begudes, un 3%. A més, l´informe deixa entreveure que el consumidor comença a canviar els hàbits de compra a mesura que la situació econòmica millora. L´anàlisi indica que, si durant els anys més crus de la crisi el factor preu ha estat determinant a l´hora d´omplir la cistella al Nadal, avui el ciutadà es preocupa cada vegada més per aspectes com la qualitat.
Això sí, evitar que els preus s´encareixin massa a tocar del dia de Nadal resulta encara un bon motiu per ser previsors i no deixar les compres per a l´últim moment. Així ho comenta, per exemple, en Josep Buguñá, un veí de 68 anys del barri del Poble Nou-Zona Esportiva. En Josep explica que s´asseuran unes 12 persones a taula, entre la dona, els fills i els néts, per celebrar el Nadal, i que a casa són tant de carn com de peix.

Una millor situació
En Rafel Casanova, que viu a Rellinars i té 44 anys, percep que enguany a casa seva el pressupost que destinaran als dinars i els sopars nadalencs serà una mica més elevat que a les festes passades. Són diversos els terrassencs entrevistats que compten amb la mateixa sensació. En alguns casos, la tenen perquè han trobat feina en els últims mesos i això implicarà que passin un Nadal millor.
Però, més enllà dels diners que cadascú té a la butxaca, en quin tipus d´establiments adquireixen menjar i beguda els compradors per Nadal? L´estudi de Kantar Worldpanel detalla que aquestes festes les grans superfícies continuaran tenint, com passa durant la resta de l´any, un paper cabdal a l´hora d´omplir la nevera.
L´anàlisi destaca, però, la rellevància que els compradors atorguen a les botigues especialitzades i de proximitat quan pensen a parar la taula amb les millors estovalles. En especial si han d´adquirir productes frescos. D´altra banda, les marques de fabricant pujaran aquest Nadal en relació amb les marques blanques.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook