Salut/Gent DT

Estrès, adéu descans, hola feina

07.09.2015 | 04:20
És molt habitual tenir estrés després de les vacances
És molt habitual tenir estrés després de les vacances

Aquesta setmana la ciutat ha recuperat el batec habitual. Carrers plens de cotxes amunt i avall a les hores punta, avis passejant els néts "neguitosos" pel compte enrere per a la tornada a l´escola, pares fent les compres a plaça... I males cares. El retorn a la feina, la taula plena de carpetes i assumptes pendents, tasques de companys que encara són fora... Algú pot resistir tanta tensió? Com es pot sobreviure sense que el superi l´estrès? Qui més qui menys necessitarà un període d´adaptació per tornar a posar-se a to aquests dies.
És possible que durant el procés se senti decaigut, apàtic, amb poques ganes de fer res. No es preocupi. Està patint estrès postvacacional, un trastorn lleu i transitori que pateix el 35% de la població laboral i normalment no necessita tractament mèdic.
Com explica el doctor Guillermo Basauri, metge homeòpata, "és molt habitual tenir estrès desprès de l´estiu i sol durar uns 10 dies. Això és degut al desajust horari i el canvi brusc de ritme diari i d´activitat social".

Més mals de cap
Un dels símptomes més habituals que desencadena l´estrès és el mal de cap, ja sigui en forma de migranyes o de cefalees tensionals. Segons el doctor Carlos Tejero, especialista de la Sociedad Española de Neurología, "tot i que l´estrès postvacacional es relaciona amb conductes emocionals com ansietat i irritabilitat que desapareixen als 15 dies, no hem d´oblidar que el nostre cervell també pateix i és important posar en pràctica algunes mesures de prevenció", diu.
Les emocions associades a l´estrès, com preocupació, ansietat, cansament o irritabilitat, produeixen també un augment de la tensió muscular. Els seus efectes poden derivar en una cefalea tensional o desencadenar crisis de migranya. La cefalea tensional és el tipus de mal de cap més freqüent, afecta el 90% dels adults i l´estrès n´és el principal desencadenant. "Tot i que la majoria de cefalees no són especialment greus, resulta clau que es faci un diagnòstic mèdic a temps perquè un remei inadequat pot arribar a cronificar el problema", afegeix l´expert.

L´insomni, un altre trastorn
El retorn a la feina i a les rutines diàries, amb l´afegit de la preparació aquests dies de la tornada a l´escola i d´altres imprevistos que puguin sorgir, fa que molts ciutadans no dormin tan plàcidament com a les vacances. Les alteracions del son afecten un 30% de la població i aquests dies l´estrès fa que aquest percentatge s´incrementi. L´insomni i la hipersòmnia són dos dels trastorns més habituals que apareixen en èpoques de canvis bruscos com el pas del relax a les tensions de la feina. S´estima que un 15,5% de la població pateix hipersòmnia per estrès. En aquest grup també s´inclouen persones amb apnees del son o narcolèpsia, que veuen incrementat el seu problema en aquesta època. La somnolència diürna pot ser una altra de les conseqüències de l´estrès i cal estar alerta a la seva aparició.

Per dormir com un infant
Entre les recomanacions que els especialistes donen per reduir els efectes negatius de l´estrès sobre la nostra salut la principal és prendre´s la vida amb tranquil·litat i anar assumint les obligacions a poc a poc, sense aclaparar-se.
Per gaudir d´un bon descans nocturn és important mantenir un ritme de vida regular, respectant els horaris dels àpats i del son.
També és molt útil realitzar activitats que ens ajudin a desconnectar i distreure la ment a més de dur un estil de vida actiu, practicant algun esport o activitat física.
El ioga i les tècniques de relaxació són molt aconsellables per reduir les tensions i l´estrès, segons recorden els experts.
En general, l´ansietat i altres símptomes de l´estrès solen desaparèixer en una o dues setmanes. Si es perllonguen excessivament en el temps o no pot dormir, no prengui medicaments pel seu compte; millor demani consell mèdic. L´homeopatia, la gelea reial o la melissa també l´ajudaran a superar millor la tornada.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook