GentDT

Les marques blanques toquen sostre

20.07.2015 | 04:20
Els consumidors filen molt prim a l´hora de triar els productes que troben als establiments i que formen part de la cistella de la compra.
Els consumidors filen molt prim a l´hora de triar els productes que troben als establiments i que formen part de la cistella de la compra.

Les marques tradicionals han plantat cara a les dels distribuïdors amb promocions, descomptes i baixades de preu. Unes campanyes agressives que han donat els seus rèdits perquè les marques blanques comencen a trontollar. Aquesta és una de les conclusions del simposi internacional celebrat recentment a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) on es va debatre sobre aquest tipus de consum.

Un boom que ara es frena
La crisi econòmica va promoure l´augment de la comercialització dels productes propis de les cadenes de distribució. Entre el 2009 i el 2013 van passar de tenir una quota de mercat del 10% a un 41%. Espanya va ser el segon país del món consumidor de marques blanques, només superat per Suïssa (46%). "El cas d´Espanya és paradigmàtic perquè l´increment ha estat espectacular, en part gràcies al fenomen Mercadona, que ha tingut un paper fonamental. A Alemanya, per exemple, marques tan consolidades com Lidl i Aldi amb prou feines tenen el 34% de quota de mercat", va afirmar Juan Carlos Gázquez-Abad, copresident del simposi.
Una projecció a l´alça que toca a la seva fi perquè les marques blanques s´han topat amb els fabricants, que han afrontat la crisi amb una política molt activa (diferències de preu cada vegada menors, augment de les promocions...), que ha coincidit amb els brots verds de l´economia espanyola.
Els experts consideren que aquest 2015 el perfil del consumidor ha canviat considerablement. Actualment el 81% reconeix que els preus augmenten i, per aquest motiu, el 45% busca descomptes i ofertes en supermercats i hipermercats fins al punt que el 60% reconeix que cada mes visita fins a tres botigues diferents.
És un comprador molt més racional, que dedica més temps i esforç a informar-se en els aspectes relacionats amb la compra (varietat, preus, localització, promocions...). No obstant això, hi ha un fet que determina, i molt, aquesta activitat i és la proximitat del punt de venda. L´estalvi de temps que representa tenir la botiga a prop de casa és un fet determinant per als que viuen a les grans ciutats.
Una tendència que ha tingut com a conseqüència l´obertura de supermercats als municipis, fins al punt que el 70% de la superfície comercial minorista d´alimentació està ocupada per aquest format comercial.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook