Nutrició Com perdre els quilos del confinament

Nutrició 
Com perdre els quilos del confinament

15.07.2020 | 20:46

Durant el confinament que hem viscut, qui més qui menys, ha guanyat algun quilo. Ara que ja han arribat els dies de platja i piscina (gaudits amb totes les mesures de prevenció imposades pel coronavirus) , no són poques les persones que es plantegen perdre pes. Sí, encara hi som a temps. Però per aconseguir un objectiu de vegades tan difícil d'assolir convé seguir certes rutines. A l'hora d'aprimar-nos és fonamental no posar en risc la nostra salut, de manera que posar-nos en mans d'un especialista resulta molt aconsellable.

"N'hi ha prou amb fer exercici i menjar bé, disminuint una mica les calories", indica Juan Madrid Conesa, metge especialista en endocrinologia. El doctor detalla que per perdre pes menjant sa, cal augmentar el consum de fruites i hortalisses; també convé incrementar la ingesta de fruites i disminuir la de la resta d'aliments.

Conesa ens dona idees, indicant que podem mantenir un esmorzar tradicional que consti d'un cafè amb llet, una torrada amb tomàquet i una mica d'oli d'oliva. Si passen moltes hores entre l'esmorzar i el dinar, a mig matí ens podem menjar una fruita.

"A l'hora de dinar, hem de començar amb un plat gran d'amanida feta exclusivament de verdures i hortalisses; totes les que vulguem; amanida amb sal, vinagre si es vol, i una cullerada d'oli d'oliva per persona. No hem de posar l'amanida al centre de la taula, sino distribuir-la en plats. Així omplirem part de l'estómac amb molt poques calories", diu.

L'especialista indica que, des que comencem a menjar, l'estómac tarda uns 20 minuts en enviar el senyal al cervell de què ja no tenim gana.

El doctor apunta que "després de l'amanida, allò ideal seria menjar llegums tres dies la setmana; un dia, arròs; un altre, pasta; i els dos dies restants, dos plats diferents, per exemple de peix"; ho podem acompanyar d'un tros de pa de no més de 50 grams. Per postres, podem menjar una peça de fruita".

Si han de passar moltes hores fins al sopar, l'expert recomana que a mitja tarda mengem dos iogurts naturals edulcorats, "que només tenen cent calories i omplen bastant".

I a l'hora de sopar? "Podem preparar-nos un bon plat de verdures, ja siguin bullides, a la planxa, al forn o al vapor", assenyala. "Despres podem menjar un ou passat per aigua o com a truita francesa, tres o quatre cops per setmana", proposa. "La resta de nits, després del plat de verdura, ens podem fer carn o peix a la planxa... peix, preferiblement", concreta. "Menjant d'aquesta manera i caminant una hora al dia, perdrem pes d'una manera sensata i, a més, la nostra salut millorarà considerablement", diu.

Si bé les pautes d'alimentació que dona el doctor Madrid serveixen d'una forma genèrica, hi poden haver persones que, per les seves característiques físiques o el seu estat de salut, necessitin una dieta específica. Aquest resulta un motiu important per tal de consultar un especialista abans de començar a fer règim pel nostre compte.

En general, també, quan estem a dieta, ben sovint ens entren ganes de menjar dolços o altres productes que són molt bons... però que irremeiablement ens acabaran engreixant. Per evitar caure en aquestes temptacions, el doctor també dona alguns consells. Diu, per exemple, que "si anem a un hipermercat, serà millor que evitem passar per aquells passadissos on hi ha la brioxeria, els refrescos ensucrats o els aliments precuinats i llestos per fregir". Alhora apunta que no s'ha de fer cas de les anomenades "dietes miracle".

Sobre aquestes, Madrid opina que "són perjudicials per a la nostra salut, donat que perdrem pes a curt termini, però a mig i llarg acaben tenint un 'efecte rebot', de manera que es recupera el pes perdut i fins i tot en podem guanyar una mica més".

L'especialista aclareix que "en la majoria d'aquestes dietes es perd bastanta aigua, que es recuperà, però, ben aviat".

El doctor assenyala que seguir una dieta saludable implica perdre entre 3 o 4 quilos al mes com a màxim. És una qüestió de paciència... i de molta constància.