--
Quadres de fatiga, apatia, dificultat per a concentrar-se, trastorns del son, nerviosisme i tristesa; són símptomes del síndrome postvacacional.

Set consells per evitar l'estrès postvacances

28.08.2019 | 20:49

Quadres de fatiga, apatia, dificultat per a concentrar-se, trastorns del son, nerviosisme i tristesa; res, en realitat, que es pugui considerar amb entitat clínica. Són els símptomes normals davant un canvi de rutina, és síndrome postvacacional, un procés transitori que no se sol allargar més de tres o quatre dies. Aquí van set consells:
1. Connectar alguns dies abans
Els darrers dies de vacances no passa res per tornar-se a connectar de mica en mica, mirar el correu o fer una petita planificació de les activitats. Avançar i sobretot planificar una mica la tornada ajuden a eliminar la incertesa i a tenir una sensació de control que permetrà viure més bé el dia a dia.
2. Anar a poc a poc
Passar de zero a cent no és gens bo. Anem a pams: ara que començo, superaré els tres primers dies que són una mica pesats i poc productius. També és aconsellable concretar: Funcionar sense caure en la idea general d'«he de començar a treballar» i que tot se'ns faci una muntanya.
3. Valorar la part positiva
Tornar a treballar pot tenir una part positiva? I tant que sí. Tenir una actitud positiva hi ajuda. Tornar a la feina és una oportunitat per a retrobar-nos amb companys de feina amb qui tenim bona relació, pensar en nous projectes i desenvolupar la faceta professional. Si tenim una actitud positiva, la tornada serà més fàcil.
4. Crear hàbits saludables
Hem deixat la rutina de l'estiu, que, de vegades, no és tan sana com pensem perquè anem a dormir tard més sovint, mengem pitjor, ens permetem més llicències, i moltes persones acaben amb tres o quatre quilos de més. Doncs aprofitem l'ocasió per a plantejar-nos petits reptes. No cal apuntar-se al gimnàs, però incorporem petits reptes al dia a dia:
5. Planificar el lleure
Som molt de blanc i negre. Acabem les vacances i de cop i volta sembla que ens fiquem en una mena de túnel en què no hi ha caps de setmana, dies de festa o tardes lliures. Planifiquem una mica el lleure per a no caure en la voràgine de l'oficina.
6. Començar projectes vitals il—lusionants
La tornada de vacances és un bon moment per a pensar si es vol fer un voluntariat o començar una activitat cultural, per exemple.
7. Aprofitar les rutines
La rutina és una concatenació d'hàbits i els hàbits no són més que comportaments que a força de repetir-los acabem automatitzant sense pensar-hi. Però perquè s'estableixin aquests hàbits cal "practicar" i moltes vegades trobar-los espai en el dia a dia. Si les noves rutines que podem establir en tornar de vacances són positives pot ser que ens acabem alegrant que les vacances acabin i tot. Depèn de nosaltres