Una de les protestes organitzades per autònoms en els darrers dies, reclamant tornar a obrir.

Els autònoms estan en peu de guerra

11.11.2020 | 21:03

"Desastrós", "humiliant", "vergonyós" o "frustrant" són alguns dels adjectius, d'entre els reproduïbles, més usats aquests dies pels autònoms catalans per descriure la gestió de la línia d'ajuts de 2.000 euros que va llançar el Govern el dilluns passat i que immediatament es va col·lapsar. Amb el sobrenom també d'"Els Jocs de la Fam" o "#LoteriaAutònoms", els ajuts estaven previstos per als 10.000 primers sol·licitants, el que va provocar una allau de visites al web de la conselleria que van saturar els servidors i van obligar a posposar la gestió del tràmit fins al dia següent per a "reforçar" la plataforma, que igualment es va tornar a col·lapsar.

Després d'esgotar-se les ajudes dimarts al matí, la indignació generada per la gestió del Govern, en el si del qual es creuen retrets entre la conselleria de Treball i la de Polítiques Digitals, va donar lloc a un manifest, titulat "Revolta dels autònoms" en què es denuncia el "tracte denigrant" de l'executiu català, així com la "injustícia" i la "competició" de la mesura.

En menys de 24 hores, el manifest, que exigeix la dimissió dels consellers Chakir el Homrani (Treball) i Jordi Puigneró (Polítiques Digitals), deixar de responsabilitzar elGovern central o utilitzar criteris redistributius i no els de "la llei de la selva ", s'ha difós en milers de missatges per les xarxes socials i el canal de Telegram creat per adherir-se al manifest ja suma més de 4.400 membres. Des d'allà, els organitzadors volen "coordinar accions" per visibilitzar el seu malestar i difondre les seves reivindicacions.

"Haurien haver-ho fet per sorteig, com una loteria", assenyala mig en broma mig seriosament, Raffaella Leonardi, una autònoma de Barcelona de 60 anys, que demanava l'ajuda per poder pagar la quota mensual davant la baixada de la seva activitat, que apunta que amb aquest mètode almenys s'haurien estalviat la "ràbia i la frustració" del col·lapse dels servidors i els crits a l'aire davant l'ordinador.

Un altre testimoni de la "desastrosa" gestió és Xavi Serrano, un jove autònom que treballa com a periodista esportiu que "va perdre" dos matins intentant sense èxit sol·licitar l'ajut: "Et cabreges perquè nosaltres hem de complir escrupolosament amb tots els terminis i tràmits però quan li toca a l'administració es demostra que són uns incompetents".

"Això és un brou de cultiu que comportarà situacions socials complexes, molt complexes", adverteix Nacho Saiz, un gestor fiscal que viu de primera mà les situacions "dramàtiques" en què es troben els seus clients: acomiadaments, ERTO que no arriben, empreses que desapareixen, famílies sense ingressos o treballadors que sobreviuen amb l'ajuda dels seus pares són alguns dels exemples.

Afortunada
D'altra banda, un dels 10.000 afortunats és Clara Cortada, una autònoma dedicada al món audiovisual que "miraculosament" va aconseguir fer el tràmit dilluns als pocs minuts que s'obrís. Malgrat la seva alegria individual per haver aconseguit sol·licitar un ajut "mínima però vital per sobreviure i poder seguir pagant el lloguer, la manutenció, la quota i altres despeses", la Clara es mostra molt crítica amb la gestió i de la Generalitat.